آداب و رسوم مراسم بله بران

مهر بران (مهربرون) یا خرج بران(خرج بری) یکی از مراسمهای سنتی فرآیند ازدواج در ایران است و آن عبارت است از مجلسی مردانه که در آن مهریه و شیربهای عروس توسط خانواده عروس و داماد تعیین می شود . گونه زنانه همین جلسه بله بران نام دارد.
   پس از آنکه مراسم خواستگاری به سرانجام رسید و دو خانواده کم و بیش اطمینان به سرانجام یافتن ازدواج یافتند ، خانواده داماد از خانواده عروس درخواست برگزاری جلسه (مهر بران) می کند. در گذشته رسم بر این بود که هر موقعی را خانواده داماد درخواست می نمودند ، خانواده عروس مخالفت نموده و یکی دو روز دیرتر را قرار می گذاشتند . علت این امر چنین بود که خانواده عروس نشان دهند عجله ای در شوهر دادن دختر خود ندارند . در روز تعیین شده ، داماد به اتاق چندین تن از مردان معتبر خانواده خود به خانه عروس می رفتند . پدر عروس نیز مردان معتبر خاندانش را دعوت می نمود . امروزه در مراسم مهر بران زنان نیز حضور دارند .

   هدف از برگزاری این جلسه ، توافق بر سر میزان مهریه عروس است . معمولا محصول توافق دو خانواده در  برگه ای با خط خوش نوشته می شود و داماد زیر آن قباله را امضاء می کند و متعهد می شود. سایرین نیز با امضای قباله آن را گواهی می نمایند.

   درقدیم بلافاصله پس از حصول توافق شیرینی نیز به مجلس آورده می شد . گاه برای کاستن از رسوم ، این مجلس با بله بران و شیرینی خوران ادغام می گردد و تاریخ جشن عقد نیز در همان مجلس مشخص می شود .

سایر مقالات
مزایای برگزاری مراسم در باغ عروسی نسبت به تالار عروسی
مزایای برگزاری مراسم در باغ عروسی نسبت به تالار عروسی
با برگزاری مراسم عروسی در باغ، فضای بیشتری برای رقص و پایکوبی خواهید داشت. برگزاری مراسم عروسی در باغ باعث راحتی بیشتر مهمانان و پذیرایی بهتر می‌شود.
ادامه مطلب
هر آنچه درباره برگزاری مراسم رویایی عروسی باید بدانیم
هر آنچه درباره برگزاری مراسم رویایی عروسی باید بدانیم
اگر مراسم عروسیتان نزدیک است و به دنبال راهی برای خاطره انگیز کردن این شب هستید با ما همراه باشید تا راهکارهایی را برای داشتن یک عروسی رویایی با ایده‌های جدید و جذاب در اختیارتان قرار دهیم. ایده‌هایی که در مراسم عروسی معمول کمتر به چشم می‌خورد و می‌تواند مراسمی متفاوت بوده و برای شما و مهمانانتان خاطره انگیز باشد. 
ادامه مطلب
تاریخچه مراسم عروسی در ایران
تاریخچه مراسم عروسی در ایران
عروسی یا سور مراسمی سنتی یا آیینی است که طی آن آغاز یک ازدواج و زندگی مشترک یک زوج جشن گرفته می­شود. این مراسم در کشورها و فرهنگ­ها ، ادیان و مذاهب ، گروه­های قومی و حتی طبقات اجتماعی گوناگون ، به اشکال مختلفی برگزار می­گردد .
ادامه مطلب
تشریفات مراسم نامزدی شامل چه بخش هایی است
تشریفات مراسم نامزدی شامل چه بخش هایی است
جشن نامزدی خاطره ای زیبا است و برنامه ریزی برای تشریفات مراسم نامزدی بسیار اهمیت دارد. بنابراین تشریفات مراسم نامزدی باید به بهترین نحو انجام شوند.
ادامه مطلب